Juni var ganska varm, i varje fall på Heidona. Ingen högsommar men rätt torrt och soligt. På huset gick det framåt i normal takt. Denna månad stod mellantaket och kvisten på tur. Vi fick hjälp med att suga ut gammal isolering i mellantaken och lade till ny färsk kutterspån. Det lades nya golvvasor för att få golvet rakt, det lutade ganska mycket. Taken slipades med sandpapper på nedre våningar och spikarna togs bort. Jag valde färg till tak på nedre våningen och målade takbräderna i köket. De nya bjälkarna till taket betsades och linoljades för att se gamla ut. De passar bra iköket!
 
Vi andra i familjen började synas på tomten mer i och med mitt sommarlov. Vi målade husets fasad en andra gång, både väggar och fönster. Mamma hade sin vana trogen morgonskiftet och jag jobbade på eftermiddagen. Sen började jag planera de första trädgårdslanden. Efter midsommar började vi förverkliga planerna. Det var främst landen runt de två stora stenarna vi fokuserade på. 
 
 
 
 Hål i mellantaket efter plåtugnarna täpptes igen.
 
 
Den gamla isoleringen bestod av sand, mossa och sågspån. Vi köpte tjänster av ett företag som både suger upp och för bort materialet. Det blev ca 4 kubik som de körde till Stormossen. 
 
 
 
Här skålar pappa upp golvet och lägger nya golvvasor på hela övre våningen.
 
 
Jag målar kökstaket med Auro färg, en giftfri färg jag använt ganska mycket i huset. Man får den i vilken vit nyans man vill från Suomenluonnonmaalit på nätet.
 
 
Bjälkarna betsades i naturbets och linoljades tre gånger. 
 
 
 Det färdiga resultatet.
 
 
Pelare som hittades i ett av förråden. De har tidigare varit del av en stor port vid ingången. Färgen slipades bort, de fick linoljefärg och kapades. Färgen är från Quriosa i Koskö. 
 
 
Den gamla grunden för kvisten används på nytt men breddas lite. 
 
 
Trappan och pelarna är på plats.
 
 
Fyra generationer hjälper till att anlägga en blomrabatt. 

Kommentera

Publiceras ej